Hej,
Tak na szybko dla potomnych.
Zawieszenie naszych lowriderów napędzają pompy hydrauliczne.
Zanim napisze o zasadzie działania samej pompy wspomnę, ze jest ona pędzona silnikiem elektrycznym, który natomiast bierze prąd z akumulatorów zalegających w bagażniku.
Ok to teraz ciekawsze.
W Lowriderach stosowane są dwa typy pomp:
- zębate
- tłokowe
Najczęściej stosujemy
pompy zębate. Są prostsze w budowie i tańsze. A przewoltowywanie ich daje dobre rezultaty.
Pompa zębata (właściwie tzw. pump head) w budowie jest bardzo prosty. Składa się z bloku głowicy i dwóch kół zębatych na wałkach.
Silnik napędza wałek jednego z kół zebatych, to koło zębami napędza drugie koło i tak też z jednej strony koła zebate zaciągają i z drugiej wypychają olej do bloku pompy i następnie wypycha do przewodów, które prowadzą już bezpośrednio do siłowników.
Prosty schemat:

Tak wygląda rozebrana pompa (pumphead) :


a to pumphead przykręcony do bloku pompy. Aha i dla ścisłości - pumphead siedzi w zbiorniku oleju


Tutaj widzimy m.in wałek, który wchodzi w blok pompy i łączy się poprzez sprzęgiełko (Spline Key) z wałkiem silnika elektrycznego:

Pompy zębate mają rózne "przełożenia". Czym więcej zebów tym mocniejsza siła tłoczenia. Tak więc do streetów używa się głowic #7-#9 (po 7 lub 9 zębów na koło zębate). Mocniejsze zestawy to 11 do 13 zębów.
Pompy zębate nie sa ultra trwałe. Przewoltowywanie silników daje taki efekt, ze pompa kręcąc się kilka razy szybciej niz dopuszcza producent zzużywa się szybciej. Ma to miejsce dlatego, ze kręcące się koła zębate pod wpływem siły odśrodkowej wycierają blok głowicy pompy. To powoduje luzy a luzy powodują słabsza siłę tłoczenia.
Dlatego street na 24V moze smiało 10 lat jeździć bez wymiany głowicy albo i duzo dłuzej. Hoppery śmigajace na 72V wymagają zmiany głowicy przynajmniej raz w roku albo i częściej

To by bylo na tyle w temacie pomp zebatych. Jak by ktoś miał pytania niech wali śmiało. Teraz pompa tłoczkowa / tłokowa :sauer:
Pompa tłoczkowa Tak pokrótce
To juz mocno specjalistyczny sprzęt. Typowo koparkowy

Pompa ta zawiera w sobie kilka tłoczków. Podczas obrotu silnika następuję obrót wałka w głowicy (tj w samej pompie). Wałek popycha przy obrocie kolejne tłoczki, które zwiększaja cisnienie wypychanego oleju. Po ostatnim tłoczku następuję wystrzał oleju do przewodów.
Pompa praktycznie nie używana w Lowriderach.
Natomiast używana jest pompa tłokowa 8) Sprzęt bardzo niebezpieczny i równie mocny.
Pompy tego typu mają w zbiorniku jeden duży tłok. Od tyłu zbiornika dobijamy powietrze do 100psi, które wypycha tłok w strone bloku pompy. Co juz na starcie daje nam 100psi więcej. Pstryknięcie switcha obraca glowicę pompy, która dostaje pod ogromnym ciśnieniem olej. Przez co nie ma oporów wstępnych przy "kreceniu się" co znowu kilkukrotnie potęguje siłę wypychanego oleju :sauer: Pompy tłokowe bardzo lubią duzy prąd. 96V to normalka przy radicalach na Piston Pumpach
Wnętrzności Pompy Tłokowej:


Pompy te mają w backin plate od tylu zbiornika zaworek przez który mozna wpuszczać / wypuszczac powietrze sprężajace tłok:

Tutaj Piston Hi Low z zegarem pokazującym ciśnienie na tłoku - bardzo przydatna rzecz bo bardzo czesto ktoś traci błotniki jak powietrze rozsadza pompę :sauer:

Rozebrany pistonik

Aha i warto napomnieć, że zbiorniki w pistonach musza być dużo grubsze niz te delikatne z typowych pomp zebatych. W zebatkach ciśnienia nie ma .. z pistonach jest

I tym samym zbiorniki są dłuższe, gdyż tłok sporo miejsca zajmuje i jeszcz emusi tam pracować.

Do Piston Pumpów nie ma co ryzykowac z "tanimi" zaworami. Tutaj już trzeba się bawic w technologię aircraft wiec miejsce mają wyłącznie stylizowane (lub nie stylizowane) zawory pokroju Adex. Najgorsze w tym wszystkim jest to, ze zawór Adex kosztuje tyle co cała pompa. A zwykłe, tanie intalian Dumpsy nie kosztują 1800 a około 200zł.
I na koniec uśrednione ceny pomp.
Zębata street (aluminiowy blok, głowica #7) - około 1600zł-1800zł
Zębata competition z fat blockiem - około 2000zł
Tłoczkowa - dobrej jakości około 4-6-7 tys zł
Tłokowa (Piston Pump) około 2600-3200zł